Thursday, January 6, 2011

David Teo sasar RM10j


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
ENAM hari tayangan di pawagam, filem seram Damping Malam arahan Ahmad Idham Ahmad Nadzri berjaya mencatat kutipan sebanyak RM1.1 juta.
Malah, David Teo selaku penerbit filem itu nyata berpuas hati dengan kutipan diraih setakat ini.

David bersandarkan alasan sesi persekolahan sudah bermula memaklumkan jumlah kutipan sebanyak itu boleh diterimanya. Katanya kurang satu minggu, sudah capai kutipan RM1 juta, ia petanda yang baik dan mampu mencecah sasaran ditetapkan.

"Saya mensasarkan kutipan keseluruhan filem Damping Malam boleh mencecah lebih RM2 juta hingga RM3 juta. Ini kerana, saya yakin masih ada penonton akan ke pawagam menyaksikannya. Justeru, bagi saya ia bukan perkara yang mustahil.

"Selain itu, kutipan filem Aku Masih Dara pun tak kurang hebatnya apabila sebanyak RM2,3 juta sudah diraih. Bahkan, tayangannya masih ada lagi di pawagam. Begitu juga dengan filem Ngangkung yang sudah enam minggu tayangan di pawagam tempatan.

"Fenomena Ngangkung yang belum berakhir hingga kini sudah mencatat kutipan sebanyak RM8.4 juta. Justeru, saya sangat berpuas hati dengan pencapaian filem terbitan MIG Productions Sdn Bhd (MIG)," katanya yang dihubungi Harian Metro, semalam.


Damping Malam mengetengahkan Ahmad Idham yang kembali semula ke pentas lakonan dengan watak Wadi bergandingan dengan Amy Mastura (Ku Khalira), Erynne Erynna (Nuraiza), Azizah Mahzan (Umi Siah) dan Eizlan Yusof.

Untuk sesi tayangan 2011, MIG akan membuka tirai dengan penayangan filem Kembar Siang lakonan pasangan kekasih, Kamal Adli dan Intan Ladyana yang diarahkan Profesor Hatta Azad Khan pada 24 Februari depan. Ia diikuti filem Kongsi.

Menurut David, ikutkan perancangannya beliau mahu dalam sebulan dua filem terbitan syarikatnya ditayangkan di pawagam. Namun, apa boleh buat kerana beliau tidak mendapat surat tarikh wajib tayang daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

"Saya harus menghormati keputusan Finas itu. Saya tidak dapat tarikh tayangan kerana banyak filem menunggu giliran untuk masuk panggung. Apapun, saya teruja menunggu filem Kongsi lakonan Farid Kamil dan Shaheizy Sam tidak lama lagi.

"Bagi dua filem ini, saya mensasarkan Kembar Siang mengumpul sebanyak RM2 juta hingga RM3 juta. Manakala, filem Kongsi pula saya sangat yakin boleh mencapai kutipan pecah panggung sebanyak RM10 juta. Trailer Kongsi kini boleh ditonton di You Tube," katanya.

Tak gusar berhadapan saingan filem lain, David tetap dengan impiannya untuk menerbitkan 20 filem tahun ini. Bersandarkan kredibiliti dirinya dan kejayaan sudah diraih MIG setakat ini, matlamat David itu semestinya akan jadi kenyataan.

Sementara itu, produksi Tayangan Unggul Sdn Bhd (TUSB) menutup tirai 2010 dengan kejayaan cemerlang menerusi filem Hantu Kak Limah Balik Rumah arahan Mamat Khalid yang berjaya mencipta kejutan dengan kutipan melebihi RM7 juta sehingga kelmarin.

Hantu Kak Limah Balik Rumah yang juga sekuel filem Zombie Kampung Pisang bergenre komedi seram dibintangi Awie sebagai Usin serta pelakon lain seperti Awie, Ummi Nazeera, Delimawati, Zami Ismail, Shy8, Johan Raja Lawak, Avaa Vanja dan Nadia Mustafar.

Sumber : My Metro

No comments:

Post a Comment